FloatFit: even uittesten!

Maandag 3 juni popte er een WhatsApp berichtje op, op mijn telefoon: "Vanavond half 9 FloatFit in het 25-meterbad. Ben wel op tijd want vol is vol." Toch fijn als je collega's je op de hoogte houden! Een rustig avondje op de bank werd verruild voor: snel een paar spullen bij elkaar rapen, de auto in springen en richting de Tongelreep rijden. Daar wordt deze les sinds kort gegeven namelijk. De woorden van collega's die de workshops hebben gevolgd om deze lessen te kunnen geven, klinken nog door in mijn hoofd: "Na een half uur ben je echt helemaal kapot" en "Poeh, dat is echt zwaar". Ik houd wel van een uitdaging en een stevige workout dus ik ben benieuwd. Ik heb er zin in!

Wat is FloatFit?

FloatFit is een fitnesstrend overgevlogen uit Engeland. Het blijkt DE nieuwe hype te zijn op het gebied van total body workout en core stability. Hoe gaat het in zijn werk? De training doe je op, een drijvende mat, ook wel AquaBase genoemd. Je moet daarom continu op zoek naar je evenwicht. Wie aan yoga of pilates doet, is al bekend met menig balansoefening, maar doordat je bij FloatFit steeds je balans moet zoeken, is dit voor je diepliggende buikspieren, onderrug spieren, bekkenbodem en liezen een training 2.0.

Word je nat van FloatFit?

In principe doe je FloatFit op het water en niet erin. Maar alle begin is moeilijk, dus een plons hier en daar valt niet te voorkomen. Helemaal als je een spelletje ‘wie het langst kan blijven staan’ doet, waarbij uiteraard de opdrachten steeds moeilijker worden. Maar juist het water raken, zorgt voor een welkome verkoeling. En ach... bij het op de mat klimmen, gebruik je ook de nodige spieren. Daarop alleen al zou je een hele workout kunnen baseren. Bij een FloatFit training geldt: oefening baart kunst. Mocht je de eerste les continu het water raken, geef dan niet op. De kans bestaat dat je buik- en rugspieren dan juist wat training nodig hebben. Wie volhardend is, zal zien dat het makkelijker wordt: je houding en balans verbeteren. Dit helpt bij het beoefenen van andere sporten en levert je een beter figuur op (niet geheel onbelangrijk).

Hoe breng ik het ervan af?

Mijn collega Joost nam, tijdens een les Aquapower, een deel van de groep mee voor een introductieles FloatFit. Dus daar ging ik. Natuurlijk mislukte mijn eerste poging om op de Base te komen faliekant. Dat was dan wel weer leuk voor collega Joost die een "nou, lekker soepel" mijn kant op gooide. Als collega van... wordt er natuurlijk extra op je gelet. Gelukkig doe ik al jaren aan pilates en zit het met mijn core stability en evenwicht wel snor. Eenmaal op de mat en een paar oefeningen later, realiseer ik me de mogelijkheden van deze sport. Ik zie mezelf al helemaal invulling geven aan een meer yoga-achtige les, maar ook een les met het gas vol open, waarbij je na een half uur met je tong op je enkels, een hele fles water leeg slobbert. Hierdoor lijkt FloatFit geschikt voor meerdere doel- en leeftijdsgroepen. Uiteraard komen er tussendoor meer collega's kijken hoe ik het er vanaf breng, in de hoop dat ze me in het water zien vallen. Helaas mensen, na een onhandig begin heb ik de smaak te pakken.

Hoe is de les?

Joost is enthousiast. Hij vindt het leuk om deze les te geven en dat merk je. Toch zie, voel en proef je dat dit in de kinderschoenen staat en hij nog een beetje zoekende is. Hij neemt veel ruimte om dingen uit te leggen en dat is natuurlijk goed, alleen ben ik meer van het, al doende leert men en gaan met die banaan! Misschien moet ik even uitleggen wat voor type sporter ik ben: bewegen zit me in het bloed en ik kom uit een echte sporters familie. Ik zoek mijn grenzen op geef alles en kom er liever achter dat ik niet meer kan, dan dat ik over heb. Ik houd ervan om mijn lichaam uit te dagen, bij te leren en steeds een stapje verder te gaan. Daarbij luister ik goed naar mijn lichaam, omdat ik een chronische blessure in mijn onderrug heb.

Hoe wordt er omgegaan met blessures?

Tijdens FloatFit merk ik dat ik sommige oefeningen anders moet uitvoeren door mijn rugblessure. Blessures is wel iets waar net wat meer aandacht aan gegeven kan worden tijdens de lessen, bijvoorbeeld door variatie te bieden in de oefeningen voor mensen met bepaalde blessures. Er zijn immers meerdere oefeningen om dezelfde spiergroepen te trainen. Alle mensen hebben baat bij sterke buik- en rugspieren en zeker mensen met rugklachten, maar als je de bewegingen verkeerd of ongecontroleerd uitvoert, kun je je ook blesseren. Daarom geldt wel: luister naar je eigen lichaam, alleen jij weet wat je voelt. Naar mijn mening is FloatFit makkelijk aan te passen aan je eigen niveau, leuk en uitdagend en daarom zeker een aanrader. Vergeet niet om een fles water mee te nemen, want ik heb om wat extra gas gevraagd!

Waar en wanneer?

De lessen FloatFit worden meerdere keren per week gegeven bij de Tongelreep, maar ook bij sommige andere Aquasportieflessen kan je zomaar verrast worden met een FloatFit workout. Ik daag iedereen uit om het een keer te komen proberen. Hopelijk zien ik je daar!

Bekijk de lestijden van FloatFit op deze pagina.

Publicatiedatum: 13-8-2019
Geschreven door gastblogger: Linda Huisman
Functie: medewerker kassa en toezichthouder Tongelreep

Schaduw van anoniem persoon